Wij zijn onderdeel van de Koraalgroup.

Waarom moet je je design altijd eerst testen op gebruikers?

1 mrt. 2021 | Blog

Bij het denken over gebruikersonderzoek denken veel mensen in de eerste plaats aan klassieke usability-testen. Hoewel usability testen er alleen voor zorgen dat je ontwerp eenvoudig te gebruiken is, is het zeker een belangrijk onderdeel van gebruikersonderzoek. Maar er zijn veel andere soorten gebruikersonderzoek die essentieel zijn voor het werken in een gebruikersgericht proces.

Wat is gebruikersonderzoek?

Voordat we kijken naar de redenen voor het doen van gebruikersonderzoek, laten we kort praten over wat we bedoelen met ‘gebruikersonderzoek’ of ‘ontwerponderzoek’ zoals het soms wordt genoemd. Gebruikersonderzoek bestrijkt een breed scala aan methoden. Het kan van alles betekenen, van het doen van etnografische interviews met uw doelgroep, tot klassieke usability-onderzoeken, tot kwantitatieve metingen van return on investment (ROI) op uw ontwerp van gebruikerservaringen. Wat al het gebruikersonderzoek gemeen heeft, is dat het mensen centraal stelt in jouw ontwerpproces en uw producten. Je gebruikt gebruikersonderzoek om jouw ontwerp te inspireren, jouw oplossingen te evalueren en jouw impact te meten. Gebruikersonderzoek (en andere soorten onderzoek) is vaak verdeeld in kwantitatieve en kwalitatieve methoden.

Enquêtes en formele experimenten zijn voorbeelden van kwantitatieve onderzoeksinstrumenten. Kwantitatieve methoden voor gebruikersonderzoek proberen het gedrag van gebruikers te meten op een manier die kan worden gekwantificeerd en gebruikt voor statistische analyse.

Interviews en (tot op zekere hoogte) bruikbaarheidstests zijn voorbeelden van kwalitatieve onderzoekstools. Deze zijn vaak meer verkennend en proberen een diepgaand inzicht te krijgen in de ervaringen en het dagelijks leven van individuele gebruikers of gebruikersgroepen.

Elke onderzoeksmethode heeft voor- en nadelen. Als zodanig kunnen ze allemaal worden gebruikt om verschillende doelen te bereiken. Welke methode je kiest, hangt af van wat je wilt bereiken en van een aantal praktische zaken, zoals het type project waaraan je werkt, jouw budget en jouw tijdsbeperkingen. Laten we met dat in gedachten eens kijken naar enkele verschillende redenen waarom je gebruikers moet betrekken bij jouw ontwerpproces.

Waarom gebruikersonderzoek uitvoeren?

01

Ontwerpen maken die echt relevant zijn

De meest fundamentele reden voor het doen van gebruikersonderzoek is dat dit de enige manier is om inzicht te krijgen in de mensen die je ontwerp gaan gebruiken. Als u uw gebruikers begrijpt, kunt u ontwerpen maken die voor hen relevant zijn. Als u geen duidelijk beeld hebt van uw gebruikers, kunt u niet weten of uw ontwerp relevant is. Een ontwerp dat niet relevant is voor zijn doelgroep zal nooit een succes worden.

02

Om ontwerpen te maken die gemakkelijk en aangenaam in gebruik zijn

Alle producten moeten een hoge mate van bruikbaarheid hebben (aka gemakkelijk te gebruiken zijn), en gebruikerstests kunnen een grote hulp zijn om dat te bereiken. De tijd dat geprogrammeerde technologie een hulpmiddel was dat alleen door experts kan worden gebruikt, is allang voorbij. Mensen verwachten dat producten eenvoudig te leren en gebruiksvriendelijk zijn. Ze verwachten ze op te halen en dingen met ze te doen, terwijl ze alleen maar nadenken over wat ze hopen te bereiken, en niet hoeven te denken aan de producten zelf. Als je gebruikerservaring niet goed is, is de kans groot dat mensen naar een ander product gaan. Tenzij je in een veld zonder concurrenten werkt, is een hoog niveau van bruikbaarheid (en een bijpassende gebruikerservaring van hoge kwaliteit) essentieel om van elk product een commercieel succes te maken. Om nog maar te zwijgen over het feit dat jouw gebruikers van je zullen houden vanwege het creëren van een geweldige gebruikerservaring. Zelfs als je producten ontwerpt voor bijvoorbeeld een zeer gespecialiseerde werkomgeving waar de gebruikers geen alternatieven hebben, zullen producten met een hoge mate van bruikbaarheid werkprocessen sneller, veiliger en efficiënter maken.

03

Om inzicht te krijgen in het rendement van jouw UX-ontwerp

Hoewel het belang van goed ontwerp algemeen erkend is, ervaren ontwerpers en onderzoekers van UX nog steeds dat ze moeten vechten voor middelen om hen in staat te stellen hun werk te doen. Directeuren en aandeelhouders zien soms niet de waarde in het investeren in gebruikersonderzoek en UX-ontwerp. UX ontwerp en gebruikersonderzoek is niet zo tastbaar als bijvoorbeeld nieuwe functies of het repareren van softwarefouten. Dus, het overzien van hun waarde kan des te gemakkelijker gebeuren. 

Als hulpbronnen schaars worden, is UX ook vaak een van de eerste gebieden waar bezuinigingen kunnen worden ervaren. De reden is dat de gevolgen niet zo direct voelbaar zijn als wanneer je op ontwikkeling of soortgelijke gebieden spaart. Als je bezuinigingen doorvoert in bijvoorbeeld softwareontwikkeling, kun je meteen zien dat de gevolgen zijn dat je bezuinigt op functies of buggy-software gebruikt. Als je echter bezuinigingen maakt in UX, ondervindt je niet de gevolgen totdat jouw product jouw gebruikers bereikt. Hoewel we gemakkelijk kunnen pleiten voor de waarde van geweldige UX, is het veel effectiever als we het kunnen laten zien. Dit is waar studies om het rendement op investering (ROI) op UX-inspanningen te laten zien, hun gewicht waard zijn in goud (of het gewicht, tenminste, van de afdrukken). Als je kunt aantonen dat de wijzigingen die je in het ontwerp hebt aangebracht meer omzet hebben gegenereerd, een groter aantal klanten hebben opgeleverd of werkprocessen efficiënter hebben gemaakt, heb je een veel sterkere argumenten om in UX te investeren. 

Gebruikersstudies om het effect van uw ontwerp te meten zijn meestal kwantitatief en kunnen verschillende vormen aannemen. Tijdens ontwikkeling kan je A / B-tests uitvoeren die verschillende versies van jouw ontwerp met elkaar vergelijken, of je kunt studies doen nadat jouw product is vrijgegeven om verschillen in gebruikspatronen te meten. Met apps en webpagina’s bouw je vaak verschillende soorten analyses om je te informeren over verschillende gebruikerspatronen.

Klaar voor de volgende stap?

Neem contact met ons op!