Ben jij een creatieve marketeer?

Wat maakt marketing creatief? Is het meer verbeelding of innovatie? Is een creatieve marketeer meer kunstenaar of ondernemer? Historisch gezien is de term ‘marketingadvertentie’ gekoppeld aan de woorden en afbeeldingen die in advertentiecampagnes worden gebruikt. Maar marketing, net als andere bedrijfsfuncties, is complexer en rigoureuzer geworden. Marketeers moeten beschikken over data-analyse, klantervaring en productontwerp. Veranderen deze veranderende rollen een nieuwe manier van denken over creativiteit in marketing? 

Creëer met de klant, niet alleen voor de klant

Iedereen praat graag over ‘klantgericht’ zijn. Maar al te vaak betekent dit dat je een beter doel moet nemen met gerichte campagnes. Klanten zijn tegenwoordig niet alleen consumenten; zij zijn ook makers, ontwikkelen inhoud en ideeën samen met jou. Creativiteit in marketing vereist het werken met klanten vanaf het begin om hun ervaringen te verweven met uw inspanningen om het bereik van uw bedrijf uit te breiden.

Investeer in de end-to-end ervaring

Elke marketeer is van mening dat de klantervaring belangrijk is. Maar de meeste marketeers richten zich alleen op de delen van die ervaring onder hun directe controle. Creatieve marketeers houden een bredere blik en besteden aandacht aan de hele klantervaring van begin tot eind. Dit omvat het product, het koopproces, de mogelijkheid om ondersteuning te bieden en klantrelaties in de loop van de tijd. Dat kost tijd en middelen, het vereist ook het brengen van creatief denken naar onbekende problemen.

Maak van iedereen een voorstander

In een gefragmenteerde media en een sociaal landschap kunnen marketeers hun doelen voor bekendheid en reputatie niet meer bereiken, alleen via betaalde media en PR. Mensen zijn het nieuwe kanaal. De manier om impact te versterken is door creativiteit in anderen te inspireren. Behandel iedereen als een verlengstuk van uw marketingteam: medewerkers, partners en zelfs klanten.

Breng creativiteit naar de maat

De meetbaarheid van digitale betrokkenheid betekent dat we nu precies kunnen weten wat werkt en niet werkt. Dit biedt marketing de mogelijkheid om zichzelf op nieuwe manieren te meten en te beheren. In het verleden gemeten marketing succes door vast te houden aan budgetten en het winnen van creatieve onderscheidingen. Tegenwoordig stelt de mogelijkheid om gegevens te meten en strategieën in realtime aan te passen, marketing in staat om op geheel nieuwe manieren zijn waarde voor het bedrijf te bewijzen.

Denk als een startup

In het verleden moesten marketeers effectieve managers zijn, doelen ruim van tevoren stellen en vervolgens binnen het budget werken om die doelen te bereiken. Tegenwoordig moeten creatieve marketeers zich meer als ondernemers gedragen en zich voortdurend aanpassen om de “fitheid van producten / markten” te behouden.

De veranderingen die zich voordoen in consumentengedrag, technologie en media, herdefiniëren de aard van creativiteit in marketing. De mate van marketingsucces is niet de input, of dat nu de kwaliteit is van een content of een campagne, maar eerder de waarde van de output, of dat nu omzet, loyaliteit of belangenbehartiging is. Marketeers uit het verleden dachten aan artiesten, managers en promotors. De marketeers van tegenwoordig moeten zichzelf dwingen om meer te denken als innovators en ondernemers – het creëren van ondernemingswaarde door de hele organisatie aan te spreken, uitkijken naar de volledige klantervaring, data te gebruiken om beslissingen te nemen en effectiviteit te meten op basis van bedrijfsresultaten.

Share This