T-shirts. Flash drives. Pennen. Chocola. Met welke weggeef-artikelen kunnen klanten jouw product beter onthouden dan met SEO?

Promotionele producten zijn een traditionele vorm van marketing: zoek een nuttig product, druk er jouw logo op en deel het uit aan de mensen waarvan je jouw merk wilt onthouden. Als jouw potentiële klanten jouw merknaam zien op een pen, een t-shirt of een flashdrive, zullen ze in de toekomst waarschijnlijk meer van je kopen.

Maar zijn in het huidige digitale marketingtijdperk promotionele producten nog steeds een nuttige tactiek voor startups? Een tweet of instagrampost kost immers veel minder dan fysieke bulkartikelen. En de impact van een goed uitgevoerde strategie voor zoekmachineoptimalisatie overtreft ruimschoots elke kortetermijnboost van een op een logo gestempelde flashdrive.

De mogelijkheden

Promotionele producten kunnen in verschillende contexten en toepassingen worden gebruikt. Een van de meest voorkomende toepassingen is het vergroten van de merkbekendheid van jouw B2C-bedrijf door een promotie product massaal te distribueren om ervoor te zorgen dat jouw merknaam wordt gezien en onthouden door een groter dan verwacht percentage van jouw doelgroep.

Je kan ook promotionele producten in een B2B-context gebruiken, bijvoorbeeld met relatiegeschenken, om merkherkenbaarheid te stimuleren. Ze kunnen worden gebruikt als gratis weggeefacties, gratis cadeautje bij een aankoop, bedankpunten of beloningen voor merkbetrokkenheid.

In elk geval geven de statistieken aan dat promotionele producten nog steeds nuttig zijn, ondanks de aantrekkingskracht van concurrerende digitale marketingstrategieën. Volgens onderzoek herinnerde 85 procent van de ondervraagde mensen de naam van het bedrijf dat hen een promotieartikel gaf. Bovendien blijken consumenten 2,5 keer zoveel kans te hebben om een ​​positieve indruk te krijgen van een bedrijf dat hen een promotieproduct heeft gegeven, dan een bedrijf dat hen een digitale advertentie liet zien.

De sleutel tot succes

De echte kracht van promotie producten komt voort uit hun duurzame kracht, die het resultaat is van het nut van een product en de duurzaamheid ervan. Als het product nuttig is, is het onwaarschijnlijk dat het wordt weggegooid of in een lade wordt opgeborgen. Als het product goed is gemaakt, heeft het bovendien het potentieel om jaren mee te gaan.

Share This